بستن

 عوارض خطرناک ایبوپروفن بر کودکان

شمایی که به کودک خود ایبوپروفن می دهید، دوست دارید کودک تان تب بگیرد یا اینکه دیالیز شود؟!



عوارض خطرناک ایبوپروفن بر کودکان


یکی از داروهای رایجی که برای کودکان استفاده می شود، ایبوپروفن است. محققان بیمارستان کودکان رایلی در ایندیاناپولیس، دریافتند که بسیاری از کودکانی که دچار آسیب کلیوی بودند، از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبپروفن استفاده می کردند. بعضی از این آسیب های کلیوی بسیار جدی بودند.
استامینوفن می تواند در صورت مصرف بیش از حد منجر به آسیب جدی کبد شود، ممکن است فکر کنیم که ایبوپروفن انتخاب بی خطر تری است. این دارو برای پایین آوردن تب و کاهش درد بسیار مفید است.
داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی علاوه بر احتمال خونریزی، باعث آسیب رساندن به کلیه ها هم می شوند.
داروهایی مثل ایبوپروفن، بدون نیاز به نسخه به راحتی قابل تهیه هستند، فرصت کمی پیش می آید تا پزشکان این خطرات را با والدین در میان بگذارند.

عوارض خطرناک ایبوپروفن بر کودکان


خونریزی معده

خونریزی معده می تواند یکی از عوارض جانبی مصرف ایبوپروفن در کودکان باشد. خونریزی می تواند در معده شروع شود و یا زخم های معده را بدتر کند. مدفوع خونی یا سیاه نشان دهنده ی این عارضه ی جانبی خطرناک است. همچنین دلیل دیگر خونریزی نیز می تواند آسپرین، که رقیق کننده ی خون است، باشد. خون بالا آوردن و درد معده ای که تسکین نمی یابد نیز از دیگر نشانه ها هستند.

مشکلات کبد

مشکلات جدی کبدی مانند زردی، هپاتیت و عفونت های مزمن ناشی از هپاتیت C هم از دیگر عوارض جانبی مصرف ایبوپروفن در کودکان است.

واکنش آلرژیک

در حالی که به ندرت ممکن است دارویی باعث واکنش خطرناک آنافیلاکتیک شود، کودکانی که به آسپرین واکنش آلرژیک دارند ممکن است در معرض خطر حمله آلرژیکی ایبوپروفن باشند. اگر واکنش کودک، سخت نفس کشیدن، تورم صورت، کهیر، بسته شدن گلو یا قرمزی پوست باشد، فوراً باید اقدامات پزشکی لازم را انجام داد.

عوارض خطرناک ایبوپروفن بر کودکان


عوارض خطرناک ایبوپروفن بر کودکان


خطرات برای نوزادان

عوارض جانبی برای نوزادان کمتر از ۶ ماه می تواند جدی تر باشد. چون تحقیقات اندکی درباره نوزادان کمتر از ۶ ماه انجام شده، نباید برای آن ها از ایبوپروفن استفاده کرد. بی خطر بودن دارو و تاثیر گذاری آن بر این سنین مشخص نشده است.
اما آنچه که شما باید بدانید: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می توانند به کلیه ها آسیب بزنند، هرچند خیلی شایع نیست. در صورت کم بودن آب بدن، احتمال آن بیشتر می شود چون دارو در خون غلیظ می شود و کلیه ها به خاطر درگیر بودن با کم آبی تحت فشار قرارمی گیرند.

مراقب کودکان تان باشید

• قبل از اینکه به کودکتان داروهای بدون نسخه بدهید، خوب فکر کنید. این یک قانون کلی است. از خودتان بپرسید: آیا واقعا لازم است؟
• از تب کودک وحشت زده نشوید. تب یکی از راه هایی است که بدن با عفونت مقابله می کند چون میکروب ها حرارت زیاد را دوست ندارند. اگر کودکتان تب دارد اما راحت است، سخت نگیرید. اینطور شما از خطر عوارض جانبی دارو پیشگیری می کنید و ممکن است کودک تان هم زودتر خوب شود.
• ایبوپروفن یا داروهای دیگر را برای پیشگیری از تب به او ندهید. والدین این کار را خیلی زیاد انجام می دهند، وقتی کودک شان سرما می خورد، بدون اینکه تب داشته باشد، به او از این نوع داروها می خورانند. بهتر است دارو را برای زمانی که کودک تان واقعا به آن نیاز دارد، نگه دارید.
• دلیل دیگری که والدین این دارو را به کودک می دهند، درد است. هرچند این حرف به این معنا نیست که بگذارید کودک تان درد بکشد امّا بدانید که بهتر است وقتی درد در حد معمول است، به دنبال راه های دیگر مانند ماساژ دادن یا استراحت باشید و در صورتی که این کارها بی فایده بود، از دارو استفاده کنید.
• چون کمبود آب بدن می تواند این داروها را خطرناک تر کند، اگر کودک تان به سختی آب می نوشد، به او دارو ندهید. اما اگر به اندازه ی کافی آب می نوشد و دارو مصرف می کند، حتما حواس تان باشد که مایعات بدن او در حد کافی باشد.
• اگر می خواهید از داروهای بدون نسخه به او بدهید اما مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید.
در ملاقات بعدی با پزشک، درباره داروهای بدون نسخه از او بپرسید و نظر او را درباره مواقع مناسب استفاده از این داروها جویا شوید.


منبع : baghdaroo.com

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1394/9/02     
تعداد مشاهده :14095



ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : پزشک کودکان


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 63
تاریخ :1403/2/29
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.